Eerste week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Nina - WaarBenJij.nu Eerste week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Nina - WaarBenJij.nu

Eerste week Nieuw Zeeland

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

26 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Na 6 dagen leven in de campervan, lijkt het erop dat we er een systeem in krijgen met zijn drietjes. We hebben ieder een vak met onze spullen erin, en de keuken is ook georganiseerd. Als je een lat uit de bodem haalt, kun je hier een tafeltje van maken, en als je die weer teruglegt, kunnen daar de matrasjes op. We liggen om beurten in het midden, en degene die daar ligt, heeft zijn voeten aan de andere kant. Schouder aan schouder werkt namelijk niet, hebben we de eerste nacht ervaren. We slapen op plaatsen waar we niet mogen staan 's nachts, omdat we anders alsnog elke nacht moeten betalen voor de meest 'crappy' campings, waar geen warm water is. Het is best heel grappig om zo te leven. Elektrische tandenborstels en telefoons opladen zodra we ergens stopcontacten zien, en we wisselen af wie mag laden in de auto, totdat de gps aangeeft dat 'ie stroom nodig heeft.
Nieuw Zeeland heeft heel veel 'thermal pools'. Er is een hoop activiteit in de aardkorst hier, waardoor er veel kokendhete waterbronnen zijn. Hot water beach bijvoorbeeld, waar je op het strand een gat kunt graven, en zo je eigen hot tub creëert. En gisteren hebben we de hoogste geisers van het land gezien. Een waterstroom van 96 graden Celcius die uit een spleet in de grond spuit. Dit gebeurt als volgt: koud water ligt bovenop, en door de vulkanische activiteit in de grond warmt het water eronder op. Door de druk van het koude water, wordt het warme water heter dan het kookpunt. Uiteindelijk kookt het toch, ondanks de druk, en stijgen stoombellen op. Hierdoor stijgt al het water op, in de vorm van een soort fontein.
In ditzelfde dorp, Whakarewarewa (Maori naam, spreek uit: Fa-ka-rewa-rewa), konden we de Maori beschaving zien. Hoe ze koken in stoomovens en wateren (natuurlijke bronnen) en hoe ze hun baden vullen met het hete water van de kokende waterbronnen. Aan het eind van de rondleiding door hun dorp, kregen we een originele Maori dans te zien. Aan het eind van de middag zijn we naar de 'thermal pool' gegaan, waar je meerdere baden hebt met temperaturen tot 39 graden Celcius. Uiteraard ook gevuld door de natuurlijke waterbronnen, welke zelfs desinfecterende stoffen bevatten. Al wordt er wel gewaarschuwd dat je ogen absoluut boven water moeten blijven. Dit was echt een heerlijke middag. De zo'n vol aan de hemel, en afwisselen tussen warme en héte baden. Het was een heel bizar gevoel om daar te zijn. Maar een heerlijke relaxmiddag, wat we goed konden gebruiken na zo'n weekje campervan.
Het mooiste wat we gedaan hebben, waren de Waitomo Caves. Abseilen, klimmen, raften en een heel stuk grot doorgewandeld. Met in de grot honderdduizenden glowworms. Stel je de Droomvlucht voor van de Efteling, op het donkere stuk waar je alle sterren ziet, maar dan in het echt. Niet te beschrijven wat een mooi gezicht dat was.
Nieuw Zeeland is een prachtig land, en ik had dit voor geen goud willen missen. En gelukkig ben ik hier met twee toppers van meiden. Kom maar op met die volgende 4 weken campervan!

• 26 Januari 2014 - 21:35

Hans:

Je ziet er gelukkig uit!

• 28 Januari 2014 - 10:26

Faye:

Gaaaf!!! Denk nu alleen maar aan de droomvlucht met jou en Noek! :);)

• 28 Januari 2014 - 11:11

Daisy:

Jezuss Nien gaaf zeg! Benieuwd naar je skydive verhaal, kom maar op!
    (L)