Fremantle prison - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Nina - WaarBenJij.nu Fremantle prison - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Nina - WaarBenJij.nu

Fremantle prison

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

21 December 2013 | Australië, Fremantle

Woensdagavond ben ik met Laura naar de gevangenis van Fremantle geweest. De beruchte plaats waar vroeger Britse criminelen naartoe werden gezonden. De prison is al sinds 1991 niet meer in gebruik, maar is een prachtig stuk geschiedenis waar menig toerist langskomt voor een rondleiding. Wij dus ook. We hadden gekozen voor de 'Torchlight tour', een anderhalf uur durende ontdekkingstocht door de gangen van het gevang, welke een spookachtig gelaat kregen in het donker. Ieder kreeg een zaklamp mee, en de gids begon zijn verhaal. Er werd verteld dat de gevangenen jarenlang vast konden zitten voor de kleinste misdrijven. Vaak werkten ze, onder andere in de keuken en in de tuin. Het werken in de tuin was op zijn zachts gezegd zwaar, met temperaturen van zo'n 44 graden Celcius. Van het cellencomplex werd één cel uitgelicht. Degene waar menig gevangene zijn laatste uur had uitgezeten. Hierna werden zij naar de galg gebracht. Ook deze hebben we uitvoerig kunnen bestuderen. Helaas heb ik van dit verhaal een stuk gemist, omdat ik niet goed werd in deze kamer. Virus opgelopen van mijn oppaskindjes, en een ruimte waar dood en verderf de toon zet, deed dat niet ten goede. De laatste keer dat deze galg werd gebruikt, was in 1964, voor Australische seriemoordenaar Cooke. Ook is er een binnenplaats waar gevangenen die zich misdroegen, er met de zweep van langs kregen. Na afloop werd er zout in de wonden gestrooid. Een mooi verhaal is het niet, maar wel deel van de historie.
Tot 1970 werden er hier ook vrouwen gevangen gehouden. Voor hen was na die tijd een speciale vrouwengevangenis (East-Perth) beschikbaar. Volgens onze gids een vijfsterrenhotel, vergeleken met deze. Een aantal gevangenen heeft geprobeerd te ontsnappen. De meesten faalden echter jammerlijk. De gids vertelde het verhaal van een gevangene die over de muur probeerde te klimmen, en verstrikt raakte in het prikkeldraad bovenop. De man kreeg 200 hechtingen en een half jaar verlenging voor zijn poging tot ontsnappen. In 1988 is er een enorme 'riot' geweest, waarbij 70 gevangenen in opstand kwamen. Er werd brand gesticht, en 15 bewaarders werden gegijzeld. Nadat de brand onder controle was, hebben de gevangenen de bewaarders in ruil voor eten vrijgelaten.
Als we naar buiten lopen, kijken we nog even om naar de kalkstenen muren, die zoveel duisternis binnen gehouden hebben. Ik ben er stil van.

• 21 December 2013 - 18:48

Lisa Sara:

Jeetje, heftig maar wel heel gaaf lieverd! Mooi verteld ook weer! Dikke kus voor jou

• 21 December 2013 - 23:33

Erik:

Spannende verhalen lieve schat !
    Fijne Kerstdagen en een goed 2014 gewenst van ons allemaal,

groetjes Erik & Saskia, Roy, Suus & Nick en Tom

• 23 December 2013 - 15:46

Daisy:

Wat een verhaal! Mooi om te lezen dat mijn vriendin aan de andere kant van de wereld buiten de hilarische party foto's om ook de geschiedenis niet links laat liggen. Beterschap met je virus poppie! Loveyou <3